kok 4.jpg
  • Εικόνα συγγραφέαΜαρία Ηλέκτρα Αδραχτά

Διαταραχή μισοφωνίας

Η μισοφωνία είναι μια αισθητηριακή κατάσταση που προκαλεί εξαιρετική ευαισθησία σε συγκεκριμένους ήχους ή ερεθίσματα.

Όταν ένα άτομο που πάσχει από  μισοφωνία ακούει πυροδοτικούς ήχους, μπορεί να παρουσιάσει έντονες συναισθηματικές, φυσιολογικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις. Αυτά τα συναισθήματα μπορεί να ποικίλλουν από άτομο σε άτομο, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν θυμό, εκνευρισμό, αηδία ή άγχος.

Ενώ τα ερεθίσματα  μπορεί να διαφέρουν, οι συνήθεις ήχοι που πυροδοτούν αυτές τις αντιδράσεις  είναι το μάσημα της τροφής, η αναπνοή, η κατάποση ή το χτύπημα.

Τα ακριβή αίτια της μισοφωνίας είναι άγνωστα, αλλά ένας συνδυασμός νευρολογικών (σχετιζόμενων με τον εγκέφαλο), γενετικών και ψυχολογικών παραγόντων πιθανότατα παίζει ρόλο.

Η μισοφωνία αναπτύσσεται συχνά στην παιδική ή εφηβική ηλικία και τείνει να επιμένει καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής.

Οι ερευνητές μόλις πρόσφατα άρχισαν να εξερευνούν τη μισοφωνία, καθώς παραμένει ακόμη άγνωστη στον ιατρικό κλάδο , επομένως είναι δύσκολο να γνωρίζουμε ακριβώς πόσο συχνή είναι η πάθηση.

Ωστόσο, η πρώιμη έρευνα δείχνει ότι έως και το 20% των ενηλίκων μπορεί να ζει με την πάθηση, η οποία μπορεί να κυμαίνεται από ήπια έως σοβαρή.

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της μισοφωνίας περιλαμβάνουν μια έντονη συναισθηματική και φυσιολογική απόκριση σε συγκεκριμένα ερεθίσματα. Αυτοί οι ήχοι πυροδότησης μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο, αλλά συνήθως περιλαμβάνουν το μάσημα, την αναπνοή, το ρούφηγμα, την κατάποση, το χτύπημα του στόματος και των χειλιών και το γουργουρητό.

Τα συμπτώματα μπορεί επίσης να κυμαίνονται από ήπια (π.χ. χαμηλή ανοχή σε ορισμένους ήχους) έως σοβαρά (π.χ. επιθυμία να επιτεθεί στο άτομο ή το αντικείμενο που κάνει τον ήχο).

Για ορισμένα άτομα με μισοφωνία, οι πυροδοτήσεις μπορεί να σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο άτομο (π.χ. το μάσημα της μαμάς ή η αναπνοή του αδερφού).

Όταν τα πάσχοντα άτομα εκτίθενται σε ήχους πυροδότησης, μπορεί να εμφανίσουν:

• Έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις:

• Θυμός, ευερεθιστότητα, οργή, αηδία ή άγχος. Αυτές οι συναισθηματικές αντιδράσεις μπορεί να είναι έντονες και μπορεί να οδηγήσουν σε μια επιθυμία διαφυγής ή αποφυγής της κατάστασης ή του ήχου που προκαλεί.

• Φυσιολογικές αλλαγές:

• Οι ήχοι που πυροδοτούν μπορούν να ενεργοποιήσουν την απόκριση του σώματος στο στρες «φυγή ή πάλη», που μπορεί να προκαλέσει αυξημένο καρδιακό παλμό, εφίδρωση, μυϊκή ένταση ή αυξημένη εγρήγορση.

• Αρνητικός αντίκτυπος στην καθημερινή ζωή:

• Η μισοφωνία μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την καθημερινή λειτουργία και την ποιότητα ζωής ενός ατόμου. Μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνική απόσυρση, δυσκολίες στις σχέσεις ή αποφυγή ορισμένων καταστάσεων, ανθρώπων ή περιβαλλόντων όπου μπορεί να υπάρχουν τέτοια ερεθίσματα.

Διάγνωση

Εάν υποψιάζεστε ότι εσείς ή ένα αγαπημένο σας πρόσωπο μπορεί να έχει μισοφωνία, είναι καλύτερο να επισκεφτείτε τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης ή τον επαγγελματία ψυχικής υγείας για σωστή διάγνωση. Για να λάβετε μια διάγνωση για την πάθηση, πιθανότατα θα υποβληθείτε σε ενδελεχή αξιολόγηση των συμπτωμάτων και του ιατρικού ιστορικού σας.

Για ψυχολογικές καταστάσεις, οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης στρέφονται στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM-5) για να καταλάβουν ποια κριτήρια σας καθιστούν κατάλληλους να λάβετε μια σωστή διάγνωση. Αλλά για τη μισοφωνία, δεν υπάρχουν καθιερωμένα διαγνωστικά κριτήρια, τα οποία μπορεί να κάνουν δύσκολη τη διάγνωση.

Πολλές  έρευνες προτείνουν ότι η μισοφωνία είναι μια κατάσταση ψυχικής υγείας που εμπίπτει στο φάσμα των ιδεοψυχαναγκαστικών διαταραχών. Αυτοί οι ερευνητές προτείνουν τη χρήση των ακόλουθων διαγνωστικών κριτηρίων για την επίτευξη διάγνωσης για μισοφωνία, όπως:

• Βιώνετε έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις όπως θυμό, ερεθισμό, αηδία ή άγχος όταν ακούτε θορύβους που την πυροδοτούν.

• Αίσθηση ότι μπορεί να συμβεί ένα σωματικό ξέσπασμα ως αποτέλεσμα των συναισθηματικών αντιδράσεων.

• Αποφυγή συγκεκριμένων περιβαλλόντων, καταστάσεων ή ατόμων που μπορεί να σχετίζονται με πυροδοτικούς ήχους.

• Ζείτε με την  αγωνία ότι θα  ακούσετε κάποιους ήχους  που μπορεί να επηρεάσουν την καθημερινή ζωή και τις σχέσεις σας.

Λάβετε υπόψη: οι ερευνητές προτείνουν επίσης ότι για να υπάρχει μια ακριβή διάγνωση για μισοφωνία, τα συμπτώματά σας δεν πρέπει να οφείλονται σε άλλη ιατρική κατάσταση ή πάθηση ψυχικής υγείας.

Αυτό σημαίνει ότι ο γιατρός σας πιθανότατα θα σας εξετάσει για άλλες υποκείμενες παθήσεις που μπορεί να προκαλούν παρόμοια συμπτώματα.

Αν και δεν υπάρχει επίσημος τρόπος για τη διάγνωση της μισοφωνίας, οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας μπορούν να πραγματοποιήσουν συνεντεύξεις σε βάθος για να κατανοήσουν τα συμπτώματά σας, τα ερεθίσματα και την επίδραση που έχουν τα συμπτώματά σας στην καθημερινή σας ζωή.

Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας μπορούν να χρησιμοποιήσουν τυποποιημένα ερωτηματολόγια για να αξιολογήσουν τις συναισθηματικές και ψυχολογικές σας αντιδράσεις  που ενεργοποιούνται από τους ήχους, ώστε να αξιολογήσουν την ένταση και τη φύση των συμπτωμάτων μισοφωνίας.

Θεραπεία:

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη μορφή θεραπείας για την μισοφωνία εφόσον δεν υπάρχει και ακριβής διάγνωση.

Σίγουρα ο στόχος είναι η μείωση του στρες που προκαλεί όλη αυτή η ένταση και η διαχείριση των συμπτωμάτων, η  ευρυθμία του ατόμου καθιστώντας το λειτουργικό στην καθημερινότητά του.

Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT)

Η Γνωσιακή Συμπεριφορική θεραπεία είναι μια μορφή ψυχοθεραπείας  που μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να επαναπροσδιορίσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους που σχετίζονται με τους ήχους που προκαλούν.

Κατά τη διάρκεια των συνεδριών, οι θεραπευτές μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να αναπτύξετε στρατηγικές αντιμετώπισης και να αλλάξετε τον τρόπο που ανταποκρίνεστε στα ερεθίσματα.

Η CBT χρησιμοποιείται για μια ποικιλία παθήσεων ψυχικής υγείας και μια μελέτη διαπίστωσε ότι σχεδόν το 50% των ατόμων με μισοφωνία παρουσίασαν λιγότερα συμπτώματα όταν χρησιμοποιούν CBT ως μορφή θεραπείας.

60 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις